Dag-19 Dinsdag 17 juli Nevers- Premery 45 km

18 juli 2018 - Cervenon, Frankrijk

Dinsdag 17 juli  Nevers- Premery  45 km.

We kiezen voor een korte etappe mede omdat we een gebied ingaan waar overnachtingen en voorzieningen schaars zijn. We fietsen vanuit het appartement direct op de route , zo zijn we heel snel de drukke stad uit . Het belooft een mooie route te worden , kleine landweggetjes met bijna geen verkeer; alleen tractoren kruisen onze wegen. Wat is het hier prachtig fietsen, de dorpjes lijken uitgestorven , of niet meer bewoond. Alleen een hond slaat af en toe aan.

Ons eindoel voor de etappe is Premery. De plaats strekt zich uit langs het riviertje de Nievre, de we vandaag en ook gisteren al diverse keren zijn overgestoken via landelijke bruggetjes. De ene keer was hij smal, de andere keer wat breder. Premery vormt het historisch centrum van de streek. De naam dateert uit het Keltisch: premery. Dit betekent: aan de rivier. Karel de Grote schonk het gebied aan de bisschoppen van Nevers. Als residentie bouwden zij opeenvolgend enkele kastelen. Hiervan resteert nog een 14e eeuwse versterkte poort in een winkelstraat van Nevers. Ook een deel van de ommuring is nog zichtbaar.

Ons logiesadres blijkt 2 km buiten Premery te liggen, in Cervenon. Dit houdt in dat we voor onze maaltijd weer terug moeten fietsen. We belanden bij mensen die duidelijk grote passien hebben voor brokante. Het huis is te klein om alles te herbergen. Wij moeten ons behoedzaam verplaatsen om geen olifant in de porceleinkast te zijn. Het huis koel, de mensen warm.

1. Hilbertmensink:
    18 juli 2018
    hallo lui jullie kunnen zo aanhaken bij de toer nog steeds mooi weer tot de volgende keer .groeten hil kl.
  2. Greetje:
    18 juli 2018
    zo te lezen hebben jullie weer een leuke tour gemaakt, is het bij jullie ook zo warm.
    Eigenlijk is het hier aan de kust nu lekker, geniet ervan,
  3. Johan Jonkman:
    Mooi landschap hoor !