Dag-2 Vrijdag 20 Mei 2016 Bezoek Rome

20 mei 2016 - Rome, Vaticaanstad

Vrijdag-zaterdag 20-21 mei 2016.

Na uitleg van de campingbaas over bus en trein hebben we na een paar uur Rome bereikt. De koepel van de St. Pieter was voor ons het richtpunt om er in een rechte lijn naar toe te lopen . Het St. Pietersplein met de zuilen waarop de martelaren in een grote kring geeft een imposante aanblik. Het plein zelf met alle rekken/hekken deed denken aan een veemarkt waartussen de toeristen in een bepaalderichting worden gedwongen. Om de St. Pieter binnen te lopen moeten we door een scherpe controle waar onze bezittingen gescand worden als op het vliegveld. Binnen aangekomen zagen we een indrukwekkende ruimte met wandpanelen en vloeren in polijst marmer in prachtige kleuren. Zeer fraai waren de mozaiekpanelen. We hebben de koepel bezocht, d.w.z. via een trap door de koepel naar bovenop de koepel, wat samen 521 treden betekende. Dit vroeg wel een rustpauze onderweg en veel spierpijn na de tijd. Het zonnige en heldere weer leverde een prachtig uitzicht op over Rome. Met de open bus maakten we een rondrit door Rome om een indruk op te doen en plannen te maken voor morgen en een keuze uit de vele oudheidkundige schatten. Het lijkt ons een cadeautje om in deze stad te mogen wonen, vooral als je de toeristen wegdenkt.

Zaterdag 21 mei.

Opnieuw naar Rome. Op weg naar de hop-on bus de kerk van St. Martinus bezocht. Op de gevel werden Maria en de martelaren genoemd. In de crypte werd het lichaam van Martinus bewaard in een fraaie tombe. Daarna richtten we ons op het Colosseum. In het voetspoor van een gids die een leuke uitleg gaf konden we een lange wachttijd overslaan. Ook hier weer controle met scanapparatuur. Onze gids gaf een verrassende uitleg over meerdere zaken, die we via Hollywood voor historisch bleken te hebben aangenomen punt. Zo waren er b.v. geen christenen vermoord in het Colosseum (wel veroordeelden en 'goede' mensen werden voorhongerige leeuwen gegooid ter vermaak van het gepeupel). Er waren verschillende niveaus en rangen voor de toeschouwers. O.a. vrouwen en armen hadden staanplaatsen op de hoogste verdieping. Vele christenen vonden tijdens vervolgingen de dood op de renbaan,in het Circus, in de omgeving van het Colosseum. Helaas was na nog een rondrit met de bus onze tijd op en moesten we zorgen voor inwendige versterkingen en weer richtten we ons naar het station omdat anders de laatste bus niet gehaald zou worden. Dat openbaar vervoer is iets onbegrijpelijks. De trein werd niet gecontroleerd, de buschauffeur van het streekvervoer dirigeerde ons gelijk naar achteren zonder geld te vragen en de buurtbus had die morgen 1 euro gekost. Hoezo de economie van Italie plat? Wat nog opviel in Rome de vele politie die op de been was en overal militairen met gevaarlijk uitziend wapentuig in de aanslag. (Ook zijn er miljoenen scooters die in rijen lags de wegen geparkeerd staan).

1. Dries en Gerry:
    17 mei 2016
    Gelukkig waren er ook anderen dan die Rotterdamers.
    Die hebben al weer boete doening gedaan en geld bijeen gebracht!
    Groet allen in Rome