Dag-12 maandag 30 mei

30 mei 2016 - Ferrara, Italië

Loiana-Ferrara  105 km

Na de zoektocht door het labyrinth van het hotel naar de fietsen kwamen we tot de ontdekking dat er een flinke wind stond, maar in de voor ons juiste richting, nl in de rug. Het werd een lange afdaling richting de Povlakte, met zijn koren- en maisvelden, vervallen bewoningen, ruines. Andere passanten: enkele schildpadden, een baby-egel. Toch wel even een overgang na de bergen. De uitlopers van de Apenijnen bleven nog lang in zicht. De rugwind bracht ons verder dan San Nicolo, wat ons eerste plan was. We reden opgewekt door naar Ferrara, een stad die voor Italiaanse begrippen laat op het toneel verschijnt. In 753 wordt ze voor het eerst genoemd. Een recente traditie is het eind augustus gehouden Buskers festival waaraan straatmuzikanten uit de hele wereld meedoen. Ook hier weer de bekende duomo, deels Lombardisch-romaans, deels gotisch van stijl. Eenmaal in Ferrari aangekomen was het geplande logeeradres maar moeilijk te vinden. Geholpen door een alleraardigste Italiaanse (gehuwd met een Nederlander in Alkmaar) kwamen we op de juiste bestemming. De uitbater van deze b&b was in de veronderstelling dat we met 2 personen waren. Hij herstelde zijn fout door voor 2 van ons als klandestiene gasten de bedbank uit te klappen en maakte een billijke prijs. Als regel de stad in voor een mangeare in het voormalig Joodse ghetto., waar ook onze slaapplaats was. Vroeg te bed om morgen weer uitgerust aan een lange etappe naar Venetie te  kunnen beginnen.

1. Ben en Bertha Keizer:
    31 mei 2016
    Hoi, wij genieten op deze manier ook een beetje mee met jullie.
    Veel plezier in Venetie.
    Groeten Ben en Bertha